Selasa, 16 Februari 2010

Aku Dan Migrain

Sejak 2 menjak ni aku slalu kena sakit kepala. Kalau teruk sangat tu terkenalah aku dengan Migrain. Cit! Muda muda dah kene migrain. Penyakit ni turun dari Mama aku yang bertarung dengan Migrain sejak muda lagi macam aku. Aku surfing apa itu migrain sebenarnye yang buat aku tidak boleh gerakkan kepala menahan kesakitan yang teramat sampai aku perlu berkurung dalam bilik yang gelap dan sunyi.
According to Malay Herbal Medicine, Migrain adalah gegaran dan selalunya terjadi sakit kepala hanya pada sebelah kepala sahaja. Ia boleh terjadi kepada semua orang tidak kira umur. Saluran darah di dalam otak akan membesar dan bersama dengan ransangan saraf berhampiran dengan saluran darah. Apabila ia terjadi bermakna perubahan pada saluran darah itu kemungkinan disebabkan kesakitan tersebut.
Yup! Benar.. Most of my friends making fun of me, katanya migrain ni penyakit pompuan masa kene haid. F**k u! Do u think its funny?! Tak kene mengena lansung ye dengan jantina!
Baru baru ini aku terkena migrain. Boleh dikatakan agak teruk jugak lah dibandingkan dengan serangan sebelum ini. Mungkin faktor aku berkerja non-stop dengan minimum rest sahaja yang dicatat dalam roster keje aku. Bila dah terkena serangan migrain aku hanya mahu cabut saja urat urat kepala. Sakitnya macam kepala disiat siat.. Leher pula macam kene tarik tarik ototnya. Entahlah.. Undescribeable..
Baru baru ni aku discovered ade bonjolan pada belakang leher kiri aku. Sakit bila ditekan. Risau jugak.. Aku pun pegilah jumpa doktor. Dia kata perjalanan darah ke kepala aku terganggu then jadilah bonjolan. Nothing to be afraid, just urut urut and makan ubat tahan sakit. Until now rasa lagi kekejangan pada leher aku dan penglihatan aku makin kabur. Aku akui yang aku ni rabun tapi perasan tak nak pakai spect or contact lense. Rimas lah.. Hurm lepas kene lecture dengan abg angkat aku nampak gayanya aku kenelah buat spect. aduh.. hehe

Aku rasa mungkin aku kene migrain nie pasal aku stress pikirkan perihal sesuatu.. Faktor kerja.. Tak cukup tidur.. Smoking (ahaks!) and Cafein! Damn!!! Aku kene stop slowly smoking and coffee in a moment.. Waaaa


Tiada ulasan:

Catat Ulasan